Menighedsrådsvalgmøder kan blive udskudt til august

Måden at holde orienteringsmøde på bliver mere fleksibel, og det skal ikke længere afvikles på en fast dato, oplyser Landsforeningen af Menighedsråd.

På orienteringsmødet kan du høre om menighedsrådets kommende opgaver, hvor mange kandidater, der skal vælges til menighedsrådet, og datoer og regler for valgforsamlingen, hvor det nye menighedsråd skal vælges. Foto: Claus Haagensen.

Nanna Rønnov Johansen

På grund af det fortsatte forbud mod større forsamlinger bliver de offentlige orienteringsmøder om menighedsrådsvalget 2020 nu udskudt, så man kan holde dem på en valgfri dato frem til den 21. august.

Det var ellers planen, at orienteringsmøderne skulle foregå den 9. juni, men det bliver vanskeligt at gennemføre møderne med de afstandskrav, der forventes fortsat at være gældende efter den 8. juni.

- Kirkeministeriet arbejder på en ny bekendtgørelse, der vil betyde, at afholdelsen af orienteringsmødet bliver mere fleksibel, og det skal således ikke længere afvikles på en fast dato, oplyser Landsforeningen af Menighedsråd.

Menighedsrådsvalg 2020

Til menighedsrådsvalget vælger man, hvilke frivillige personer der skal sidde i sognets menighedsråd i de næste fire år. Menighedsrådet udgør den lokale kirkes ledelse og har sammen med præsterne ansvar for at skabe gode rammer om kirkens liv og vækst.

I 2020 bliver menighedsrådene som noget nyt valgt på valgforsamlingsmøder, hvor kandidater bliver opstillet og valgt. Forud for valgforsamlingen afholder menighedsrådet et orienteringsmøde. Begge møder er offentlige, og alle er velkommen.

Skulle have været den 12. maj

Det er anden gang, at orienteringsmøderne bliver udskudt. De skulle oprindeligt have fundet sted den 12. maj sammen med det årlige menighedsmøde. De blev dog rykket til den 9. juni på grund af coronasituationen.

På orienteringsmødet skal det lokale menighedsråd blandt andet orientere om arbejdet i den forløbne funktionsperiode, kommende opgaver, datoer og regler for valgforsamlingen og antallet af kandidater, der skal vælges til menighedsrådet.

LÆS MERE: Frivillig i menighedsrådet